Fiat punto
Fiat Punto
Fiat Punto I
Fiat Punto I został po raz pierwszy zaprezentowany we wrześniu 1993 roku
Samochód został zbudowany na płycie podłogowej dzielonej z Lancią Ypsilon oraz Fiatem Barchetta. Sylwetką nadwozia zaprojektował Giorgetto Giugiaro.
W 1995 roku pojazd otrzymał tytuł Samochodu Roku.
Wyprodukowano łącznie 3,429 miliona sztuk Punto I generacji.
Punto GT
Punto Cabrio
Fiat Punto II
Fiat Punto II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku.
Pojazd został opracowany zgodnie z ówczesną filozofią marki zwaną 6x2 oznaczającą, że pojazd skonstruowany ma być tak aby jedna płyta podłogowa i struktura nadwozia służyła dwóm modelem z rzędu, produkowanym przez 6 lat każdy. Dlatego zmiany ograniczone zostały do elementów stylizacji pojazdu zewnętrznych oraz wewnętrznych. Przy okazji premiery pojazdu zaprezentowano również prototypowego Fiata Wish, z nadwoziem podobnym do tego zastosowanego w Peugeocie 206 CC. Model ten został stworzony przez Pinifarinę dla uczczenia stulecia marki Fiat. W 2001 roku wprowadzono na rynek wersje z bezstopniową przekładnią CVT. Wyprodukowano łącznie 2,96 miliona Punto II generacji
LiftingW 2003 roku auto przeszło facelifting. Zmieniony został m.in. pas przedni w którym zastosowano m.in. nowe reflektory, atrapę chłodnicy oraz zderzaki, a także inne światła tylne. Przy okazji liftingu wprowadzono nowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 16V i mocy 95 KM, a także silnik wysokoprężny o pojemności 1.3 l wykonany w technologii Multijet i mocy 70 KM. Wersję HGT wzbogaciła również odmiana z silnikiem diesla 1.9 Multijet 8v o mocy 100 KM (74 kW) przy 4000 obr/min rozpędzający punto w 9,6s 0–100 km/h. Punto HGT Dostępna była także usportowiona wersja pojazdu oznaczona jako HGT. Wyposażono ją w silnik o pojemności 1,8 litra znanym z m.in. Fiata Brachetta. Posiada on moc 131 KM i rozpędza samochód do pierwszych 100 km/h w 8,6 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Zawieszenie pojazdu zostało usztywnione względem podstawowych odmian, zmieniła się także nieco stylizacja zewnętrzna samochodu. Wyposażenie względem innych odmian było dość bogate, obejmowało m.in. 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby przednie, ABS, a także felgi aluminiowe i klimatyzacje manualną. Opcjonalnie mogliśmy zakupić m.in. elektrycznie otwierany dach czy nawet system nawigacji satelitarnej. Punto Classic W 2007 roku pomimo pojawienia się nowej generacji Punto, wznowiono produkcję drugiej generacji pojazdu. Samochód został przeznaczony na wschodzące rynki, gdzie był sprzedawany pod nazwą Punto Classic równolegle z nowym modelem. Produkcję samochodu zakończono definitywnie w listopadzie 2010 roku. Zastava 10 Od października 2005 roku pojazd produkowany był na zasadach licencji przez serbskie zakłady Zastava w Kragujevacu, jako Zastava 10. W związku z pracami modernizacyjnymi w zakładzie produkcyjnym Zastavy produkcję modelu zakończono w listopadzie 2008 roku. 30 marca 2009 roku po zakończeniu pierwszego etapu modernizacji zakładów, rozpoczęto ponowną produkcję pojazdu pod marką Fiat. 25 marca 2011 roku zakończono produkcję pojazdu W 2013 roku z powodu dużego zainteresowania modelem na Bałkanach ponownie rozpoczęto produkcję pojazdu .
Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 2005 roku.
Samochód został zbudowany jako pierwszy na platformie GM Fiat SCCS, dzielonej m.in. z Oplem Corsą D. Stylistyka nadwozia zaprojektowana została przez włoskie studio stylistyczne Italdesign pod wodzą Giorgetto Giugiaro przy współpracy z Centro Stile Fiat. Model, wyglądem nawiązuje do historii włoskiej motoryzacji, m.in. przednimi reflektorami podobnymi do tych wykorzystywanych w modelach Maserati, a także wąskimi tylnymi światłami umieszczonymi w słupkach podobnie jak w poprzednich generacjach pojazdu. Początkowo pojazd oferowany był jako 3-drzwiowy hatchback. W 2006 roku na rynek wprowadzono wersję 5-drzwiową pojazdu.
W 2007 roku zaprezentowano wersję sedan pojazdu oferowaną jako model Linea. W tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zadebiutowała również usportowiona wersja pojazdu sprzedawana pod marką Abarth Grande Punto.
Sprzedaż Australii Fiat wprowadził do sprzedaży model Grande Punto w lipcu 2006 roku - był to pierwszy Fiat sprzedawany tam od 1989 roku. W 2009 roku samochód wycofano ze sprzedaży ze względu na niską sprzedaż, aczkolwiek samochód powrócił do niej w 2013 roku. We wrześniu 2015 roku samochód został definitywnie wycofany z tego rynku.
W Meksyku samochód debiutował w listopadzie 2006 roku. W gamie producenta pojazd znalazł się na Fiatem Palio. Początkowo był sprzedawany tylko z silnikiem 1.4 16V z 6 biegową manualną skrzynią biegów i w dwóch wersjach wyposażenia Dynamic oraz Sport. W grudniu 2007 roku zadebiutował również silnik 1.4 T-Jet. W Chile i na Dominikanie samochód debiutował zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych. W 2006 roku samochód trafił do sprzedaży także w Południowej Afryce.
Na rynki Ameryki Południowej trafiło w sierpniu 2007 roku Grande Punto (pod nazwą Punto) produkowane w Brazylii. Poziom wyposażenia aut z zakresu bezpieczeństwa jednak został obniżony wobec tego z Włoskich aut. Poduszki powietrzne i ABS są opcjonalne w tańszych wersjach wyposażenia. W Brazylii dostępna była tylko wersja pięciodrzwiowa. Samochody te wyposażone zostały w niedostępne u nas silniki 1.4 8V o mocy 85 KM i 1.8 o mocy 115 KM. Z czasem debiutowały również silniki 1.4 T-Jet o mocy 120 KM czy też silniki 1.6 i 1.8 z serii e-TorQ Wszystkie silniki poza 1.4 T-Jet są na tamtejszym rynku typu flexi-fuel.
W Indiach samochód został zaprezentowany w styczniu 2008 roku, natomiast sprzedaż rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2009 roku. Grande Punto na rynek Indyjski jest produkowane przez spółkę oint venture Fiat Tata Motors, Fiat India Automobiles.
Koniec produkcji i następcaW połowie 2009 roku zaprezentowana została gruntowanie zmodernizowana odmiana pojazdu. Fiat chcąc podkreślić duży sukces zmian, zmienił nazwę oferowanego modelu z Grande Punto na Punto EvO. Fiat Grande Punto oferowany był nadal w sprzedaży jako uzupełnienie oferty marki, jednak w ograniczonej ofercie silnikowej i wyposażeniowej, w stosunku do lat poprzednich. Produkcję zakończono definitywnie w 2012 roku
Fiat Punto Evo
Fiat Punto Evo został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku.
Punto Evo to model Grande Punto po liftingu, którego nazwa została zmieniona na Punto Evo. W stosunku do modelu Grande Punto, auto otrzymało zupełnie nowy przód. Zmienione zostały m.in. przednie i tylne reflektory, zderzaki oraz atrapa chłodnicy. Zastosowano także nowy wzór deski rozdzielczej, która wyposażona została w nowe zegary, siedzenia oraz oprzyrządowanie, a także wprowadzono nowe jednostki napędowe spełniające normy emisji spalin Euro 5. W 2010 roku wprowadzono do sprzedaży usportowioną wersję Abarth Punto Evo, która była oferowana ze 165 KM doładowanym silnikiem, wykonanym w technologii MultiAir, lub w wzmocnionej wersji (EsseEsse), w której silnik wzmocniono do 180 KM.
Wersje wyposażeniowe
- Fresh
- Active
- Estiva
- Estiva Blue&Me
- Dynamic
- Emotion
- Energy
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. 3 poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne sterowanie szyb przednich, komputer pokładowy oraz wspomaganie kierownicy. W zależności od wyboru wersji wyposażeniowej, pojazd opcjonalnie wyposażyć można m.in. w zamek centralny sterowany pilotem, klimatyzację oraz podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne z czujnikiem temperatury, światła przeciwmgłowe, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, radioodtwarzacz CD/MP3, system Blue&Me, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania, system ESP i ASR, system Hi-Fi z subwooferem oraz panoramiczny dach.
Komentarze
Prześlij komentarz