Volkswagen Sharan

 

Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan – samochód osobowy typu van klasy średniej produkowany pod niemiecką marką Volkswagen od 1995 roku. Od 2010 roku produkowana jest druga generacja pojazdu.

Pierwsza generacja

Volkswagen Sharan I zaprezentowano po raz pierwszy w 1995 roku.

Nazwa Sharan pochodzi z języka perskiego i oznacza króla

Pojazd został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1995 roku jako pierwszy z bliźniaczych modeli produkowanych we współpracy z amerykańskim koncernem motoryzacyjnym Ford Motor Company (Volkswagen Sharan, SEAT Alhambra, Ford Galaxy). Projektując pojazd, Volkswagen odpowiadał za wał napędowy modeli oraz czuwał nad całością projektu, a Ford odpowiedzialny był za budowę karoserii i nadzór nad procesem produkcji, który zlokalizowano w Portugalii

W 2000 roku auto przeszło pierwszy, gruntowny lifting. Zmodyfikowany został m.in. pas przedni pojazdu w którym zastosowane zostały zupełnie nowe reflektory, atrapa chłodnicy oraz zderzak, a także tylne lampy pojazdu. W 2004 roku auto przeszło delikatną modernizację. Zmodyfikowane zostały m.in. tylne lampy, a dodatkowe kierunkowskazy przeniesiono z błotników na lusterka boczne. Rok później do gamy jednostek napędowych pojazdu wprowadzony został wysokoprężny silnik TDI o pojemności 2 l i mocy 140 KM. 

Wersje wyposażeniowe

  • Exclusive
  • Freestyle
  • Highline
  • Goal
  • Pacific
  • Skater
  • Tour
  • Family
  • United
  • Special
  • Cruise

W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu oraz rocznika produkcji danego egzemplarza pojazd wyposażony może być m.in. w system ABS i ESP, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, wielofunkcyjną kierownicę oraz klimatyzację manualną lub automatyczną, a także skórzaną tapicerkę i podgrzewane przednie fotele. 

Volkswagen Sharan I przed liftingiem
Volkswagen Sharan I - tył
Volkswagen Sharan I po drugim liftingu
Volkswagen Sharan I - tył po drugim liftingu

Druga generacja

Volkswagen Sharan II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku

Samochód został zaprojektowany przez Waltera de Silvę. Nawiązuje stylistycznie do modeli Polo V oraz Golf VI.

W 2015 roku auto przeszło delikatną modernizację. Z zewnątrz pojazdu jedyną zmianą w stosunku do modeli z poprzednich lat produkcji są nowe lampy tylne wykonane w technologii LED, a także paleta lakierów nadwozia. We wnętrzu pojazdu zmodyfikowana została kolumna kierownicza oraz wprowadzono opcjonalną funkcję masażu w 12-stopniowo regulowanych fotelach. Do list wyposażenia standardowego pojazdu dodano system automatycznego hamowania po kolizji, a do listy wyposażenia opcjonalnego dodano system Front Assist monitorujący przestrzeń wokół samochodu, funkcję awaryjnego hamowania w mieście, adaptacyjny tempomat z systemem regulacji odległości od poprzedzającego pojazdu, system monitorujący martwe pole, a także system Rear Traffic Alert, który podczas manewrowania pojazdem na biegu wstecznym ostrzega o nadjeżdżających z boku pojazdach. Przy okazji liftingu odświeżona i zmodyfikowana została paleta jednostek napędowych, które mają być o 15% oszczędniejsze oraz spełniać normy emisji spalin Euro 6 

Wersje wyposażeniowe

  • Trendline (S)
  • Comfortline (SE)
  • Highline (SEL)
  • Executive
  • Beach – wersja specjalna
  • Ocean – wersja specjalna
  • United – wersja specjalna

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Trendline obejmuje m.in. system ABS i ESP z EDS, 7 poduszek powietrznych, elektryczne sterowanie szyb, podgrzewanie oraz elektryczne sterowanie lusterek, trzystrefową klimatyzację automatyczną, 8-głośnikowy system audio z radiem CD/MP3 oraz 16-calowe felgi

Bogatsza wersja Comfortline dodatkowo wyposażona została m.in. w 16-calowe alufelgi, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, skórzaną kierownicę, fotochromatyczne lusterko wsteczne, czujnik deszczu oraz system Light Assist przełączający automatycznie światła drogowe na mijania. Najbogatsza wersja Highline dodatkowo wyposażona została 17-calowe alufelgi, światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, podgrzewane przednie siedzenia, sportowe fotele z Alcantarą oraz wielofunkcyjną kierownicę.

Opcjonalnie auto wyposażyć można m.in. w reflektory biksenonowe z funkcją Dynamic Light Assist (dynamiczne wspomaganie kierownicy przy zmianie świateł z mijania na drogowe), system Park Assist, adaptacyjną regulację zawieszenia DCC, skórzaną tapicerkę, system bezkluczykowy, panoramiczny rozsuwanych dach oraz system nagłośnieniowy Dynaudio o mocy 300 W. 

Volkswagen Sharan II przed liftingiem
Volkswagen Sharan II - tył
Volkswagen Sharan II po liftingu












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jelcz 442, 32

FSO POLONEZ 1986 –

Zima 2024r