Toyota RAV 4
Toyota RAV4
Pierwsza generacja
Druga generacja
W 2003 samochód poddano faceliftingowi, na rynku amerykańskim zamiast silnika 2.0 standardem był silnik 2.4. Druga generacja RAV4 zdobyła dużą popularność w Australii, gdzie był najlepiej sprzedającym się SUV-em w roku 2001 oraz najlepiej sprzedającym się kompaktowym SUV-em w roku 2004.
Drugie wcielenie RAV4 to ostatni model z serii wymiarami kwalifikujący się do segmentu miejskich SUV-ów, po raz ostatni w gamie pojawiła się także wersja 3-drzwiowa.
Toyota RAV4 EV II
Trzecia generacja
Toyota RAV4 III została zaprezentowana po raz pierwszy w 2005 roku.
Wygląd trzeciej generacji samochodu różnił się od poprzednich wersji, został on stworzony na nowej platformie. Tylko na rynek amerykański wprowadzono nową wersję silnika - 3.5 V6 z Toyoty Avalon. W tej wersji pojawił się także trzeci rząd siedzeń, przeznaczony głównie dla małych dzieci, jednak pojazdy w takiej wersji dostępne są tylko na rynku amerykańskim. Pod względem rozstawu osi konstruowane są dwie wersje RAV4: krótki rozstaw osi - wersja przeznaczona na rynek azjatycki i europejski, oraz długi rozstaw osi - wersja przeznaczona na rynek amerykański i australijski.
Samochody przeznaczone na rynek amerykański, produkowane były w Tahara (Aichi), a od 2008 roku w Woodstock (Ontario) w Kanadzie. W 2008 roku przeprowadzono w tym modelu face lifting. Zmianom poddano tylne lampy i zderzak. Oprócz tego we wnętrzu zmieniono kierownicę i przeniesiono koło zapasowe z tylnej klapy.
W kwietniu 2010 roku pojazd został ponownie zmodernizowany. Zmieniony został m.in. przód, w tym maska, reflektory, kratki i światła przeciwmgielne, przedni zderzak.
Czwarta generacja
Toyota RAV4 IV została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w 2012 roku. Po raz pierwszy RAV4 stał się tak dużym samochodem - SUV-em klasy średniej.
Nadwozie pojazdu zostało zaprojektowane zgodnie z nowym stylem pojazdów Toyoty. Auto jest większe od swojego poprzednika. Jest to pierwsza generacja pojazdu z otwieraną tylną klapą bagażnika jak w standardowych pojazdach tj. ku górze. Na uwagę zasługuje również nowy system napędu na cztery koła Integrated Dynamic Drive System, który potrafi rozdzielać moc pomiędzy przednią a tylną osią w proporcjach od 100:0 do 50:50. W normalnych warunkach drogowych napęd kierowany jest w pełni na przednią oś by oszczędzać paliwo, zaś w momencie, gdy warunki ulegają pogorszeniu, system przekazuje napęd również na tylną oś.
Wersje wyposażeniowe
- Active
- Premium
- Premium Tech
- Premium Executive
- Prestige
- Prestige Safety
- 20th Anniversary
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje komplet poduszek powietrznych, kamerę cofania, 6,1-calowy wyświetlacz, ESP, klimatyzację automatyczną, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, tempomat.
Facelifting
W kwietniu 2015 roku na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku zaprezentowano RAV4 po face liftingu serii XA40. Samochód jest dłuższy o 35 mm i ma 4605 mm długości. Ma przeprojektowanie zderzaki i atrapę chłodnicy, nowy kształt świateł z przodu i z tyłu. Pewne modyfikacje pojawiły się również we wnętrzu. Na desce rozdzielczej pojawił się ekran TFT. RAV4 otrzymał pakiet Toyota Safety Sense P wykorzystujący kamerę i radar.
Napędy
Największą nowością jest wprowadzenie wersji hybrydowej, która napędzana jest pracującym w cyklu Atkinsona silnikiem benzynowym 2,5 l i dwoma elektrycznymi. RAV4 Hybrid ma moc 197 KM (145 kW), zużywa 5,1 l/100 km benzyny i ma emisję 115 g/km CO2 (dane oficjalne). RAV4 Hybrid może mieć napęd 4x4 za sprawą silnika elektrycznego o mocy 50 kW, umieszczonego z tyłu i napędzającego tylne koła.
Nowy, opracowany we współpracy z BMW silnik wysokoprężny 2.0 D-4D ma moc 143 KM i moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1750–2250 obr./min. Silnik jest wyposażony w turbinę i system Start&Stop. Współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów i napędza przednią oś. Oficjalne zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km.
Zmodernizowany silnik benzynowy 2.0 Valvematic (152 KM/195 Nm) z systemem Start&Stop jest dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4.
Rankingi i nagrody
W październiku 2016 RAV4 został uznany za najbardziej niezawodne auto na amerykańskim rynku w segmencie kompaktowych SUV-ów w rankingu niezawodności amerykańskiej organizacji konsumenckiej Consumer Reports.
Wersje wyposażenia dostępne w polskich salonach
- Active
- Premium
- Premium Hybrid
- Style
- Style Hybrid
- Prestige
- Prestige Hybrid
- Selection (od czerwca 2017 roku). Wersja pozycjonowana między Premium z pakietem Style a wersją Prestige, dostępna w dwóch kolorach nadwozia - Selection Platinum i Selection Azure
Piąta generacja
Toyota RAV4 V została zaprezentowana 28 marca 2018 r podczas targów w Nowym Jorku, a jej europejska premiera nastąpiła w październiku tego samego roku w Paryżu.
Nowa generacja stała się nieznacznie większa, jednocześnie zyskując nieznacznie krótsze nadwozie. Stylistyka nawiązuje do konceptu FT-AC zaprezentowanego w Grudniu 2017, a wnętrze w swojej estetyce reprezentuje aktualny styl marki znany już z modelu C-HR. Odznacza się dużym ekranem dotykowym do sterowania systemem multimedialnym i zminimalizowaną zarazem liczbą przełączników.
RAV4 piątej generacji oparta jest na platformie GA-K z serii TNGA (na której oparte są m.in. ósma generacja Toyoty Camry i Lexus ES 7. generacji). Inne modele opracowane w architekturze TNGA to Toyota CH-R, Toyota Corolla XII, Toyota Prius IV, Lexus LS i Lexus LC. Na europejskim rynku samochód jest dostępny w dwóch odmianach silnikowych - z konwencjonalną jednostką benzynową 2.0 oraz nowym układem hybrydowym. Hybrydową RAV4 wyposażono w silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i silnik elektryczny, a łączna moc całego układu to 218 KM (w odmianie przednionapędowej) i 222 KM (w wersji AWD). RAV4 jest również pierwszą Toyotą wyposażoną w nową, rozbudowaną wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. SUV jest również pierwszym samochodem Toyoty wyposażonym w wirtualne lusterko wsteczne W 2019 roku Toyota RAV4 zdobyła maksymalny wynik 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Auto otrzymało ocenę 93% w zakresie ochrony dorosłych, 87% w przypadku dzieci, a na 85% oceniono jego możliwości w kategorii bezpieczeństwa pieszych.
W 2020 roku zadebiutował bliźniaczy dla RAV4 model Suzuki Across. Pojazd występuje wyłącznie w wersji hybrydowej plug-in
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
W styczniu 2020 roku na targach motoryzacyjnych w Los Angeles zadebiutowała Toyota RAV4 z napędem hybrydowym plug-in o mocy 306 KM. Jej nazwa w Europie to RAV4 Plug-in Hybrid, a w USA - RAV4 Prime.
Jest to najmocniejsza wersja w historii modelu, dostępna wyłącznie z napędem na 4 koła AWD-i. Układ hybrydowy składa się z benzynowego silnika 2,5 l Hybrid Dynamic Force, trzech silników elektrycznych (2 współpracujących z silnikiem benzynowym w napędzaniu przedniej osi i trzeci napędzający tylną oś), przekładni oraz baterii litowo-jonowej. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy (według danych przed homologacją). Według wstępnej homologacji emisja CO2 wynosi 29 g/km (według WLTP). Zasięg w trybie elektrycznym EV ma wynosić 60 km
Komentarze
Prześlij komentarz