Toyota Avensis

 

Toyota Avensis

Toyota Avensis – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation w latach 1997 - 2018.

Wbrew wcześniejszym doniesieniom o braku następcy Avensis zostanie zastąpiona w połowie 2018 roku przez najnowsze, przewidziane tym razem także dla Europy ósme wcielenie modelu Camry.

Nazwa modelu została wzięta od francuskiego słowa avancer, które oznacza „awansować”. Ponadto, słowo Avensis po łacinie oznacza „zabrać”, „porwać”. 

Pierwsza generacja (T22)

Toyota Avensis I została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana w 1997 roku jako następca modelu Carina E.

Nadwozie pojazdu charakteryzowało się delikatnymi, stonowanymi liniami. W 2000 roku samochód przeszedł face lifting w którym zmienione zostały tylne lampy a w 2001 roku wprowadzono zbudowanego na bazie pojazdu minivana o nazwie Avensis Verso.

Wersja kombi pojazdu była sprzedawana w Japonii oraz części Azjatyckiej Rosji i Ameryki Południowej pod nazwą Caldina. Od oryginału model różnił się lekko podretuszowanym przodem. 

Silniki

Początkowo samochód występował wyłącznie z czterema silnikami benzynowymi: 1.6 o mocy 101 KM (silnik lean burn) lub 110 KM, 1.8 110 KM (silnik lean burn) i 2.0 129 KM oraz wysokoprężnym 2.0 o mocy 90 KM. Po face liftingu w 2000 roku gamę jednostek napędowych poszerzono o sportową wersję (2.0 TS) mającą bardziej agresywny wygląd. Podczas face liftingu do benzynowych silników 1.8 oraz 2.0 wprowadzono zmienne fazy rozrządu nazwane VVT-i, co spowodowało zwiększenie mocy jednostek oraz ich momentu obrotowego. Silnik 1.8 miał po zmianach 130 KM, natomiast 2.0 150 KM. Wprowadzono także nową jednostkę wysokoprężną typu common rail 2.0 D4D o mocy 110 KM. Pierwsze silniki D4D montowane były już w październiku 1999 roku. 

Wyposażenie

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało 2 poduszki powietrzne oraz system ABS. Opcjonalnie pojazd wyposażony mógł być m.in. w system ESPklimatyzacjęelektryczne sterowanie szybelektryczne sterowanie lusterek, podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz radioodtwarzacz 

Druga generacja (T25)

Toyota Avensis II została po raz pierwszy zaprezentowana w 2003 roku.

Pojazd został zbudowany na zupełnie nowej płycie podłogowej dzięki czemu otrzymał zupełnie nową stylistykę oraz wnętrze. Z pierwszej generacji pojazdu zaczerpnięte zostały jedynie jednostki napędowe, które wzbogacono o silnik benzynowy o pojemności 2.4 l pochodzący z modelu Camry oraz o turbodoładowany silnik wysokoprężny 2.2 D-4D.

We wrześniu 2006 roku przeprowadzono face lifting pojazdu. Zmiany obejmowały umiejscowienie kierunkowskazów na lusterkach bocznych, system audio odtwarzający MP3/WMA/ASL, nowy zderzak przedni oraz nową atrapę chłodnicy. Poza tym wstawione zostały nowe reflektory oraz nieco zmienione lampy tylne. Zaprezentowano także nowy silnik wysokoprężny D-CAT (D-4D Clean Advanced Technology) o pojemności 2.2 l i mocy 177 KM. 

Wersje wyposażeniowe

  • Terra
  • Prestige
  • Sol
  • Premium
  • Executive

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. 9 poduszek powietrznych, w tym poduszke ochraniajaca kolana kierowcy,umieszczona pod kolumna kierownicza,system ABS z EBD, system ESP oraz kontrolę trakcji i ręczną klimatyzację. Opcjonalnie pojazd wyposażony może być także m.in. w alufelgi, skórzane wykończenie deski rozdzielczej, skórzane fotele, nawigację satelitarną, czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, półautomatyczną skrzynię biegów ze sterowaniem z kierownicy oraz tempomat, a także reflektory ksenonowe i wielofunkcyjną kierownicę.  


Trzecia generacja (T27)

Toyota Avensis III została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku.

We wrześniu 2011 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowana została wersja po pierwszym face liftingu. Pojazd wyróżnia się zmodyfikowanym pasem przednim pojazdu, który otrzymał nowy wzór atrapy chłodnicy oraz reflektorów przednich i lamp tylnych. We wnętrzu pojazdu pojawił się nowy system multimedialny "Toyota Touch".

W 2015 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została wersja po drugim liftingu. Gruntownie zmodernizowane auto zaprojektowane zostało we francuskim studiu projektowym ED2. Badania rozwojowe nad pojazdem prowadzone były w Belgii. W stosunku do wersji przed liftingiem pojazd został wydłużony. Pas przedni pojazdu w którym wykorzystane zostały nowe reflektory przednie i tylne wykonane w technologii LED przypomina stylistycznie inne modele marki. Przy okazji liftingu przeprojektowane zostało wnętrze pojazdu, a listę wyposażenia standardowego wzbogacono o tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, system Bluetooth, klimatyzację oraz radio CD z wejściem USB. 

Wersje wyposażeniowe

  • 2009 - 2012
  • Luna
  • Sol
  • Sol Plus
  • Premium (w 2011)
  • 2010 (w 2010)
  • Prestige
  • 2012 - 2015
  • Active
  • Premium
  • Prestige

2015 - 2018

  • Active
  • Sprint (w 2016)
  • Premium
  • Selection (od 2017)
Prestige 




























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reksio

Zima 2023

Sierpień 2023r