SEAT Ibiza
SEAT Ibiza
Pierwsza generacja
SEAT Ibiza I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1984 roku.
Ibiza I oznaczona kodem fabrycznym 021A stworzona została na bazie SEAT-a Ronda. Jego pierwsza prezentacja odbyła się pod koniec 1983 roku. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej fabryki Zona Franca w Barcelonie 27 kwietnia 1984. W Ibizie użyto także jednostek oraz układu napędowego stworzonych we współpracy z Porsche. Był to pierwszy SEAT, w którym nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Nadwozie zaprojektował włoski designer Giorgetto Giugiaro. W marcu 1991 roku pierwszy model przeszedł facelifting. Tak zmodernizowany model został nazwany Seat Ibiza New Line. W roku 1999 chiński producent samochodów Nanjing Automobile Group wykupił licencje na produkcje tego modelu pod własną marką Nanjing Yuejin Soyat.
Silniki
Druga generacja
SEAT Ibiza II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku.
Ibiza drugiej generacji o oznaczeniu 6K zaprezentowano w 1993 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Model stworzono już w oparciu o technologię Volkswagena na bazie http://platformy Volkswagena A03 – tej samej, której użyto w VW Polo 6N. Ibizę II również zaprojektował Giorgetto Giugiaro. W 1999 roku model przeszedł facelifting.
Trzecia generacja
SEAT Ibiza III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku.
Ibiza trzeciej generacji o kodzie fabrycznym 6L, podobnie jak Škoda Fabia i Volkswagen Polo 9N, bazuje na platformie Volkswagena A04. Model ten został zaprojektowany przez Waltera de Silvę. W roku 2005 przeprowadzono drobną modernizację modelu. Ibiza III jest nadal produkowana w małoseryjnej produkcji i stanowi konkurencję dla Peugeota 206+, a także Renaulta Clio Storii. Pojazd produkowany był w wersjach sportowych FR oraz Cupra. Od zwykłych wersji różniły je zmodyfikowane zderzaki oraz elementy wnętrza, jak i również sportowe zawieszenie, hamulce, oraz najmocniejsze silniki produkowane w modelu – 1.8T (150KM – FR, 180KM – CUPRA) oraz 1.9TDI (131KM – FR, 160KM – CUPRA)
Czwarta generacja
SEAT Ibiza IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2008 roku.
Premiera Ibizy czwartej generacji o kodzie fabrycznym 6J, którą zaprojektował Luc Donckerwolke, został poprzedzona premierą na salonie w Genewie w 2008 roku prototypu Bocanegra.
Wersja trzydrzwiowa była sprzedawana jako Ibiza SportCoupé. Wersje FR i Cupra pojawiły się w 2010 roku. Bagażnik wersji SC ma 284, a 5-drzwiowego hatchbacka – 292 litry pojemności.
Wersja Cupra jest napędzana przez 180-konny, podwójnie doładowany (http://kompresor i turbosprężarka) silnik benzynowy 1.4 TSI i ma 7-biegową skrzynię biegów DSG.
Kolejną nowością, którą wnosi czwarta generacja samochodu jest Ibiza ST, będąca (obok Škody Fabii) drugim kombi segmentu B wśród samochodów koncernu VW. Uniwersalna odmiana Ibizy ma taki sam rozstaw osi, tylny zwis wydłużono o 17,5 cm; bagażnik ma 430 l objętości, czyli jest większy o 138 l niż w pięciodrzwiowym hatchbacku. Sprzedaż w Europie Zachodniej rozpoczęła się w pierwszej połowie 2010 r. i zbiegła się z wprowadzeniem do całej gamy modelowej nowych silników TSI oraz TDI. Na początku 2012 auto poddano faceliftingowi. Zmieniono przednie światła zderzak, drobne zmiany zaszły także we wnętrzu, wprowadzono nowe zegary.
We wrześniu 2015 zaprezentowano Ibizę Cupra po modernizacji. Największą zmianą jest nowy silnik – zastosowano jednsotkę 1.8 TSI o mocy 192 KM. Różnica w mocy wynosi 12 KM, ale przewaga nowego silnika leży gdzie indziej – znacząco, bo z 250 do 320 Nm wzrósł moment obrotowy.
W połowie 2015 samochód został poddany kolejnemu faceliftingowi. Zmiany stylistyczne były niewielkie, ale przy okazji zmodernizowano ofertę jednostek napędowych, tak by wszystkie silniki spełniały normę emisji Euro 6.
W 2016 roku sprzedano w Polsce 2984 egzemplarze Seata Ibiza, dzięki czemu zajął 37 lokatę wśród najchętniej wybieranych samochodach w kraju.
W 2016 roku, rok przed debiutem piątego wcielenia, SEAT zakończył produkcję odmiany kombi, która nie pojawiła się ponownie już w gamie Ibizy. Jej miejsce zastąpił miejski crossover Arona, który trafił do sprzedaży w 2018 roku.
Piąta generacja
Seat Ibiza V został zaprezentowany w 2017 roku.
Piąte wcielenie Ibizy, typ KJ, zostało po raz pierwszy zaprezentowane 31 stycznia 2017, a oficjalny światowy debiut miał miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2017 roku.
Samochód zbudowano na nowej platformie MQB A0 przeznaczonej dla małych pojazdów koncernu Volkswagen i korzysta on z rozwiązań stylistycznych znanych z trzeciej generacji Leona – odznacza się trójkątnym diodowym wypełnieniem reflektorów i masywną, szeroką sylwetką. Pod względem wymiarów Ibiza jest większa od poprzednika – wzrost odnotowano zarówno pod względem długości, jak i szerokości i rozstawu osi. Deska rozdzielcza zachowuje zachowawczy, prosty i minimalistyczny na tle poprzedników wygląd, gdzie zamiast krągłości dominują motywy prostokąta. Samochód trafił do sprzedaży w czerwcu 2017.
Seat Ibiza uzyskał wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależny instytut EuroNCAP. Pojazd został pochwalony za skuteczną ochronę wszystkich newralgicznych części ciała oraz za skuteczność działania systemu awaryjnego hamowania.
Lifting W kwietniu 2021 roku SEAT Ibiza V przeszedł delikatny lifting. Został zmieniony zderzak, natomiast z tyłu pojawił się nowy napis "Ibiza". Wersje wyposażenia
- Entry
- Reference
- Style
- FullLED
- XCellence
- FR
- FR Black Standardowo w aucie montowane jest m.in. sześć poduszek powietrznych, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, ABS, system kontroli trakcji, klimatyzację. Dostępne jest pięć poziomów wyposażenia: Reference, Style, FullLED, XCellence i FR (dwie ostatnie różnią się jedynie stylizacją samochodu).
Cupra Ibiza
Komentarze
Prześlij komentarz