Honda Prelude
Honda Prelude
Honda Prelude I
Honda Prelude II
Wersje wyposażenioweEX 12V SOHC – silnik 1.8 o mocy 101 lub 105 KM i 145 Nm, zasilany gaźnikiem z jednym wałkiem rozrządu.
W początkowym okresie produkcji wyposażenie było niewielkie. Obejmowało elektrycznie wysuwaną antenę, elektryczny szyberdach z automatycznie wysuwaną chromowaną owiewką, wspomaganie kierownicy oraz elektryczny zegarek z datą.
Z czasem Prelude można było doposażyć w: elektryczne szyby, wraz z automatycznym domykaniem szyby kierowcy oraz wycieraczką tylnej szyby (w opcji na rynek francuski), układ A.L.B. (odpowiednik europejskiego układu ABS), klimatyzację, dodatkowe światło stopu, kontrolki niezapiętych pasów w wersji amerykańskiej, 13-calowe alufelgi oraz automatyczną czterobiegową skrzynię biegów.
2.0 i 16 DOHC – silnik 2.0, o oznaczeniach:
- B20A1 – 137 KM 172NM, zasilany wielopunktowym wtryskiem paliwa, z dwoma wałkami rozrządu.
- B20A – 160 KM, PGMFI DOHC – silnik na rynek JDM.
Auto posiadało identyczne wyposażenie jak wersja EX wraz z regulacją odcinka lędźwiowego fotela kierowcy.
Honda Prelude III
SilnikiPrelude występowała fabrycznie z silnikami o pojemności skokowej 1958 cc bądź 2056 cc, najpopularniejsze:
- B20A3 109KM, 12 zaworów SOHC
- B20A4 114KM, 12 zaworów SOHC
- B20A5 137KM, 16 zaworów DOHC
- B20A7 150KM, 16 zaworów DOHC
- B20A9 140KM, 16 zaworów DOHC
- B20A/B20A1 160KM, 16 zaworów DOHC
- B20A6 – 142KM, 16 zaworów DOHC
- B20A8 – 133KM, 16 zaworów DOHC
- B21A/B21A1 – 145/140 KM, 16 zaworów DOHC Silniki trzeciej generacji Prelude były oparte na podwójnym gaźniku (tzw. dual carb) w podstawowych wersjach B20A3/B20A4 na jednym wałku rozrządu bądź na pełnym wtrysku elektronicznym (MPFI) z podwójnym wałkiem rozrządu (DOHC)w pozostałych silnikach.
Wersje wyposażeniowe i klasyfikacja nadwozia
Ogólną klasyfikację Hondy Prelude III generacji dzielimy na:
- Wersja EX przed liftingiem
- Wersja 16v (2.0i-16) przed liftingiem
- Wersja EX po liftingu
- Wersja 16V (2.0i-16) po liftingu
- Wersje EX były wyposażone w silniki gaźnikowe z 12 zaworami SOHC (B20A4/B20A4). Ponadto, dla odmiany EX niektóre dodatkowe wyposażenie było niedostępne.
Nadwozie było sygnowane następująco:
- BA3 – rynek amerykański
- BA4 – rynek europejski
- BA5 – rynek japoński (JDM)
Dostępna jednak była z innymi, rzadko spotykanymi silnikami spalinowymi:
Dodatkowe wyposażenie Samochód zyskał dużą popularność dzięki bogatemu wyposażeniu, w którego skład wchodzić mogą m.in. elektryczne sterowane szyby, lusterka oraz szyberdach, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, elektrycznie wysuwana antena, ogrzewanie tylnej szyby, elektryczna regulacja świateł, http://dimmer, klimatyzacja, skórzana tapicerka, alufelgi oraz regulacja odcinka lędźwiowego fotela kierowcy (w wersji 16V).
Dodatkowo każdą wersję można było wyposażyć w: system 4WS, A.L.B. (odpowiednik europejskiego systemu ABS) oraz tylną wycieraczkę.
Wersja po face liftingu
W 1989 roku auto przeszło face lifting. Do najważniejszych zmian optycznych można zaliczyć: przedni zderzak, w którym zmieniono położenie i rozmiar kierunkowskazów oraz świateł postojowych ,oraz zmieniono miejsce mocowania halogenów oraz ich kształt i rozmiar, a także zmieniono barwę ich świateł - z żółtych na białe. Zmieniono również tylny pas łącznie z blendą i lampami tylnymi, oraz kształt dolnej części klapy bagażnika. Zmian dokonano także na desce rozdzielczej, zmieniono zegary oraz tapicerkę we wnętrzu. Zwiększono również rozmiar tarczy sprzęgła oraz skrzynię biegów. Z drobniejszych zmian dodano dodatkowe zabezpieczenia takie jak: składanie tylnej kanapy za pomocą klucza od stacyjki oraz możliwość zablokowania otwarcia klapy bagażnika kluczem.
Ciekawostki Nowością na rynku było wprowadzenie przez Hondę jako pierwszą markę systemu 4WS. System 4WS, sterowany całkowicie mechanicznie, umożliwiał skręt tylnej osi pojazdu,w zależności od obrotu koła kierownicy, co poprawiało stabilność przy wysokich prędkościach oraz zwrotność (zmniejszenie promienia skrętu) na parking.
Prelude miała sportowy charakter, co potwierdzają fabrycznie montowane fotele półkubełkowe, zapewniające dość dobre trzymanie boczne. Dodatkowym atutem jest niskie i sztywne zawieszenie.
W samochodzie było zaprojektowanych wiele ciekawostek technicznych, przykładowo w wersji 16v, przy otwieraniu auta i pociągnięciu za klamkę, podświetlał się zamek kierowcy przez ok. 8 sek., dzięki czemu łatwiej można było włożyć weń kluczyk. Dodatkowo podświetlał się zamek stacyjki.
Auto nie było wolne od drobnych wad. Jako ciekawostkę można podać iż wadliwa konstrukcja klapki zegarka powodowała częste urwania jej zaczepów, zatem w obecnych czasach zegarek ze sprawną klapką uważa się za rarytas. Nie lada problemem były gaźniki firmy Keihin w silnikach B20A3/B20A4, w których po ok. 20 latach eksploatacji pękały gumy łączące gaźniki z kolektorem dolotowym, doprowadzając do nierównej pracy silnika. Defekt ten pojawiał się często po zamontowaniu instalacji gazowej.
Honda Prelude IV
Honda Prelude IV zadebiutowała w 1991 roku, a od początku 1992r była dostępna również w Europie. Samochód jest pokrewny z modelem Honda Accord (silniki i ich podzespoły jak i niektóre elementy zawieszenia i układu elektrycznego są wspólne). Auto otrzymało bardziej sportowy wygląd, a system 4WS zmieniono z mechanicznego na komputerowy. Sprzedano 98 627 egzemplarzy tej generacji.
Samochód można było wyposażyć m.in. w elektrycznie regulowane fotele, adaptacyjne reflektory, czujnik deszczu, bezkluczykowy system otwierania zamków, wbudowany telewizor, czujnik zmierzchu, kontrolę trakcji, automatyczną klimatyzację. W 1994 roku auto przeszło modernizację. Zmieniono m.in. lampy kierunkowskazów oraz przednie lampy, wloty powietrza, poprawiono system ABS zmieniając pompę układu, oraz wymieniono serwo hamulcowe na większe. Najwięcej zmian dokonano we wnętrzu dyskretnie przeprojektowano konsolę centralną i fotele, usunięto schowek między tylnymi fotelami a w ofercie pojawiły się zupełnie nowe wzory tapicerki.
Jesienią 1996r. ostatni model czwartej generacji Prelude zjechał z taśmy montażowej, a ostatnie egzemplarze w Europie zostały sprzedane jeszcze w 1997r.
Silniki
- 2.0 R4 SOHC, 16V, 133 KM (Europa) - F20A4
- 2.2 R4 SOHC, 16V, 137 KM (USA, Kanada, Australia, RPA) - F22A1
- 2.2 R4 DOHC, 16V, 160 KM (Japonia) - F22B
- 2.2 R4 DOHC VTEC, 16V, 185 KM (Europa, RPA) - H22A2
- 2.2 R4 DOHC VTEC, 16V, 195 KM (USA, Kanada, Australia) - H22A1
- 2.2 R4 DOHC VTEC, 16V, 200 KM (Japonia) - H22A
- 2.3 R4 DOHC, 16V, 160 KM (Europa, USA, Kanada) - H23A1/2
Honda Prelude V
Silniki
- 2.0i SOHC 133 KM (F20A4)
- 2.2 VTi DOHC VTEC 185 KM (H22A5)
- 2.2 VTi DOHC VTEC 200 KM (H22A4, H22A8, H22A)
Komentarze
Prześlij komentarz