Citroen Jumpy

 

Citroën Jumpy

Citroën Jumpy – samochód osobowo-dostawczy klasy średniej produkowany przez francuską markę Citroën od 1994 roku. Od 2016 roku produkowana jest trzecia generacja modelu. 

Pierwsza generacja

Citroën Jumpy I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1994 roku.

Pierwsza generacja powstała na bazie opracowanego przez koncerny FIAT i PSA Eurovana i zaprezentowano ją w 1995 roku. W 2007 roku do sprzedaży trafiła druga generacja Citroëna Jumpy wraz z bliźniaczymi modelami. Rok później wszystkie trzy auta nagrodzono tytułem Samochodu Dostawczego Roku.Pojazd wszedł do produkcji w 1995 roku, stanowiąc uzupełnienie dla gamy aut dostawczych Citroëna, w której brakowało wówczas średniej wielkości auta dostawczego.

W okresie początkowym Jumpy dostępny był z trzema jednostkami napędowymi – benzynowym motorem 1.6 o mocy 79 koni mechanicznych, dieslem 1.9 dysponującym 69 KM oraz jego turbodoładowaną odmianą o mocy 90 KM. Pojazd produkowany był w dwóch różnych rozstawach osi. Oferta obejmowała furgony zamknięte oszklone i nieoszklone, wersje towarowo-osobowe, oraz wersję osobową kombi.

W 2004 roku samochód przeszedł facelifting, podczas którego zmieniono lekko wygląd zewnętrzny i wewnętrzny (m.in. reflektory przednie), zmodyfikowano także paletę dostępnych silników.

W zależności od modelu ładowność Citroëna Jumpy wynosiła 660–985 kg, objętość przestrzeni ładunkowej 4–5 m³. Wersje osobowe w zależności od konfiguracji posiadały od 5 do 9 miejsc łącznie z kierowcą.

Lista wyposażenia została okrojona w stosunku do pokrewnego Evasion, mimo że większość części i oblachowania jest identyczna. Można było jednak zamówić ABS, klimatyzację, elektryczne sterownie szybami.

W Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Australii auto dostępne było pod nazwą Dispatch. 


Druga generacja

Citroën Jumpy II został zaprezentowany po raz pierwszy pod koniec 2006 roku.

. Produkcja modelu rozpoczęła się w styczniu 2007 roku. Wymiary pojazdu są większe w stosunku do poprzedniej generacji, w związku z czym znacznie wzrosła pojemność przestrzeni bagażowej. Samochód ten technicznie bazuje na Eurovanie drugiej generacji, czyli Citroënie C8 i jego bliźniaczych odmianach.

W pojeździe zastosowano całkowicie nową paletę jednostek napędowych składającą się głównie z silników Diesla o pojemnościach 1.6 i 2.0. Dostępna była też benzynowa jednostka o pojemności 2.0 dysponująca mocą 140 KM. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne jest zawieszenie pneumatyczne, które umożliwia obniżenie samochodu przy załadunku.

Citroën Jumpy dostępny jest w wersji dostawczej jako zamknięty furgon, lub jako platforma do zabudowy natomiast wersja osobowa umożliwia przewożenie od 5 do 9 osób.

Trzy modele dostawcze drugiej generacji produkowane przez spółkę Sevel Nord otrzymały tytuł samochodu dostawczego roku 2008 („International Van of the Year 2008”). Facelifting auta odbył się w 2012 roku. Modernizacji poddano m.in. reflektory przednie, atrapę chłodnicy, zderzaki oraz dodano do wyposażenia system kontroli trakcji o nazwie Grip Control, który może pracować w czterech trybach: Normal, All-terrain (terenowy), Snow (śnieg) i Sand (piasek). Wersja ta w testach zderzeniowych wykonywanych przez EuroNCAP uzyskała wynik trzech gwiazdek w zakresie ochrony pasażerów.

W 2014 roku samochód w osobowej wersji Multispace trafił do oferty niemieckiego producenta pojazdów kempingowych – firmy Westfalia. Samochód wyposażono w miejsca do spania dla czterech osób, lodówkę, zlewozmywak i dwupalnikową kuchenkę.

Pod koniec 2015 roku zaprezentowano zupełnie nową rodzinę bliźniaczych dostawczych modeli PSA i Toyoty (tym razem bez FIATa), które trafiły do produkcji na początku 2016 roku. 


Trzecia generacja

Citroën Jumpy III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku. Osobowa wersja zyskała nazwę SpaceTourer.

Samochód wraz z bliźniaczymi modelami marek Peugeot i Toyota zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego W Birmingham w 2016 roku. Auto skonstruowano na modułowej płycie podłogowej EMP2, którą wykorzystują osobowe auta grupy PSA. W stosunku do poprzedniej generacji nadwozie auta jest znacznie bardziej zwarte i nowoczesne. Samochód produkowany jest w trzech odmianach różniących się długością – XS, M, XL (wersja ta cechuje się też większą wysokością – 193 cm). Ładowność wszystkich wariantów jest identyczna i wynosi 1400 kg. Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in. systemy ABS, ESP, ASR, AFU i Hill Assist oraz poduszkę powietrzną kierowcy i podwójną poduszkę powietrzną pasażera.

Citroën SpaceTourer to duży van klasy wyższej, którego premiera odbyła się w pierwszej kolejności, podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2016 roku razem z bliźniaczymi modelami: Peugeot Traveller i Toyota ProAce Verso. Jego pierwowzorem był zaprezentowany w 2011 roku model koncepcyjny o nazwie Tubik. Wszystkie trzy auta powstają w fabryce należącej do spółki Sevel w Valenciennes. Jest to pierwszy duży, rodzinny samochód Citroëna od czasu zakończenia produkcji C8. Podobnie jak Jumpy, SpaceTourer dostępny jest w 3 długościach nadwozia i 2 różnych jego wysokościach. Największe różnice dotyczą jakości materiałów, z których wykonano wnętrze. W zależności od wersji w samochodzie może podróżować od 5 do 9 osób, a ponadto istnieje możliwość urządzenia mobilnego biura.

Wyposażenie w zależności od konfiguracji obejmuje m.in. elektrycznie przesuwane drzwi boczne, dotykowy ekran o przekątnej 7 cali, kamerę cofania z ekranem w lusterku wstecznym czy też aktywny tempomat i system unikania kolizji. 




















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

FSO POLONEZ 1986 –

Zima 2024r

Jelcz 442, 32