Citroen C5

 

Citroën C5

Citroën C5 – samochód osobowy klasy średniej produkowany pod francuską marką Citroën od 2001 roku. Od 2021 roku produkowana jest trzecia generacja modelu 

Pierwsza generacja

Citroën C5 I został zaprezentowany po raz pierwszy w 2000 roku.

Początkowo C5 był dostępny z silnikami benzynowymi: 2.0, 2.0 HPi (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) oraz 3.0 V6, a także z silnikami wysokoprężnymi Common rail: 2.0 HDI i 2.2 HDI. Na wiosnę 2001 roku wraz z wprowadzeniem wersji Break zaoferowano także benzynowy silnik 1.8. Jesienią 2003 roku zrezygnowano z produkcji silnika 2.0 HPi oraz wprowadzono do oferty silnik wysokoprężny 2.0 HDi o mniejszej mocy – 90 KM. Od momentu premiery C5 wzbudzał duże emocje wśród miłośników marki – krytykowano go za zbytnią pospolitość i nudność[potrzebny przypis]. Jednak okazał się trwałym i solidnym samochodem, co przełożyło się na dobrą sprzedaż. Wyposażony jest w zmodyfikowany układ hydropneumatyczny trzeciej generacji – zrezygnowano z integracji układu hamulcowego z układem zawieszenia. To pierwszy model Citroëna z takim układem. Pompa hydrauliczna nie jest napędzana silnikiem samochodu – zintegrowano ją w jeden układ z silnikiem elektrycznym. Całość zawieszenia uzbrojona jest w zespół czujników, które na bieżąco śledzą jego pracę i przesyłają dane do komputera korygującego nastawy. 

Lifting

We wrześniu 2004 roku przeprowadzono znaczny facelifting modelu. Zmieniono wygląd nadwozia oraz odświeżono wnętrze. Zmodyfikowany został przód jak również tył pojazdu (nowe reflektory i lampy, zderzaki). Podczas modernizacji wzbogacono także wyposażenie C5. Jednocześnie zmodyfikowano gamę silników. Benzynowe jednostki 1.8 16V i 2.0 16V otrzymały więcej mocy i momentu obrotowego, a silniki wysokoprężne zastąpiono nowymi szesnastozaworowymi jednostkami 1.6 HDI oraz 2.0 HDI.

W 2006 roku wprowadzono do oferty całkowicie nowy silnik wysokoprężny 2.2 HDI z dwiema turbosprężarkami. Jednocześnie zwiększono moc podstawowej jednostki benzynowej 1.8 16V do 125 KM.

Do grudnia 2007, wkrótce przed zakończeniem produkcji, wyprodukowano 720 000 samochodów C5. 

Wersje specjalne

Istnieje prototypowa wersja C5 by wire – wyposażona w nowatorski układ sterujący – zintegrowano w kierownicy zarówno pedał hamulca jak i przyspieszenia, zaś całość poleceń sterujących przekazywana jest wyłącznie cyfrowo – kierownica nie ma fizycznego połączenia z układem jezdnym. Jest to bardzo dobre rozwiązanie np. dla inwalidów, niestety ze względu na obowiązujące przepisy nieprędko znajdzie się na drogach Europy

Zawieszenie Hydractive

C5 I był dostępny w dwóch wersjach zawieszenia. Hydractive 3 oraz Hydractive 3+. Druga wersja posiadała dodatkowo tryb „SPORT”, który zmieniał nastawy zawieszenia. W praktyce wybór trybu sport zmniejszał wychyły nadwozia na zakrętach[potrzebny przypis]

Wyposażenie

Citroën C5 dostępny jest z bogatym pakietem wyposażeniowym, zawierającym m.in.:

  • skórzaną tapicerkę
  • nawigację satelitarną
  • systemy wspomagające jazdę – ESP, ABS
  • pełną elektrykę foteli, lusterek i szyb
  • samoprzyciemniające się lusterko wewnętrzne
  • wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • światła z czujnikiem zmierzchu
  • tempomat
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową 


Druga generacja

Citroën C5 II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2007 roku.

Citroën C5 drugiej generacji był dostępny w dwóch wersjach nadwozia (sedan i kombi) z dwoma rodzajami zawieszenia. W zależności od wersji Citroën klasy średniej może być wyposażony w zawieszenia wielowahaczowe (przód: trójkątne wahacze poprzeczne, tył: zawieszenie wielowahaczowe + system zmiennej amortyzacji AMVAR – oferowany standardowo do silników V6), gwarantującej dobre właściwości jezdne przy stosunkowo wysokim komforcie resorowania (konstrukcja jak w Peugeocie 407) lub w zawieszenie hydropneumatyczne HYDRACTIVE III+ (znane z Citroëna C6). W obecnej generacji zastosowano płytę podłogową z modelu C6, dzięki czemu C5 ma spory rozstaw osi wynoszący 2815 mm. Jesienią 2010 roku (na 2011 rok modelowy) przeprowadzono minimalny facelifting ograniczający się do wprowadzenia reflektorów ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, oraz nieco zmienionych kloszy tylnych świateł. Wprowadzono też zmiany do gamy silników. W 2012 roku przeprowadzono kolejną niewielką modernizację, wprowadzając nieco łagodniejsze chromowane krawędzie atrapy chłodnicy, tworzące znak Citroëna, w miejsce ostrych. Wprowadzono też nowy wzór 17-calowych obręczy aluminiowych. 

C5 CrossTourer

W lutym 2014 roku zaprezentowano Citroëna C5 CrossTourer. To wersja „uterenowiona” tego modelu. Samochód dostępny jest wyłącznie jako kombi, a cechuje się podniesionym zawieszeniem (opcjonalnie aktywnym Hydractive III+) i nieco bardziej agresywną stylizacją. Nie przewidziano jednak napędu wszystkich kół

Koniec produkcji i następca

1 czerwca 2017 roku, w związku ze zmniejszeniem zainteresowania, zakończono we Francji produkcję drugiej generacji C5. Jest to jednocześnie koniec produkcji modeli z zawieszeniem hydropneumatycznym (C5 był ostatnim samochodem wyposażonym w Hydractive). Wyprodukowano w Europie ok. 430 tysięcy drugiej generacji C5. Samochód nie otrzymał bezpośredniego następcy w swoim segmencie, a sztandarowym, rodzinnym modelem stał się odtąd kompaktowy crossover C5 Aircross. W 2018 roku potwierdzono plany wprowadzenia następcy segmentu D, wskazując na przełom 2020 i 2021 roku

Chiny

Po tym, jak w 2017 roku zakończono produkcję C5 II w Europie, Citroen podjął decyzję o kontynuacji produkcji modelu w Chinach specjalnie z myślą o lokalnym rynku. W kwietniu tegoż roku na Shanghai Auto Show przedstawiono chińskie C5 po gruntownej modernizacji, która objęła pas przedni, tylny i kokpit. Z przodu pojawiły się inne reflektory, atrapa chłodnicy i zderzak, a z tyłu zaokrąglono dwuczęściowe lampy i zamontowano nowe wypełnienie oświetlenia. Ponadto, w środku pojawił się duży ekran dotykowy do sterowania systemem multimedialnym i zniknęła kierownica z nieruchomym środkiem na rzecz tradycyjnego rozwiązania.

Modernizacja C5 nie przyniosła pozytywnych rezultatów i jedynie chwilowo zatrzymała spadającą sprzedaż modelu na rynku chińskim. Rok po premierze, w 2018 roku sprzedało się 5070 egzemplarzy, a w 2019 roku – zaledwie 725. 

Wyposażenie Samochód dostępny był w 4 wersjach wyposażenia. We wszystkich standardowo instalowane były np. 7 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, ABS, ESP, elektrycznie sterowane szyby, radio CD z MP3 (Audio Clarion 24bit + głośniki JBL). Zawieszenie HYDRACTIVE III+ jest dostępne tylko w wersjach Comfort i Exclusive.

Oferowane wersje wyposażenia:

  • Attraction
  • Dynamique
  • Comfort
Exclusive  























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

FSO POLONEZ 1986 –

Zima 2024r

Jelcz 442, 32