Citroen C3
Citroën C3
Pierwsza generacja
Citroën C3 I został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku.
Pierwsza generacja C3 zadebiutowała w 2002 roku, jednak pierwszą partię około 300 sztuk wyprodukowano już w 2001 roku. Ten niewielki francuski samochód z 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback, zaprezentowany został w 2002 roku. Citroën określa swój samochód jako "Filigranowy i zwrotny, łączący małe gabaryty z pojemnym wnętrzem." Produkowany był w Aulnay-sous-Bois we Francji, w Madrycie w Hiszpanii oraz w Porto Real w Brazylii. Tylko w Madrycie powstawał model C3 Pluriel.
Model C3 był pierwszym przedstawicielem PSA Peugeot Citroën w oparciu o platformę PF1, pokrewne modele to Citroen C2, Citroen C3 Pluriel, Peugeot 1007, Peugeot 207 i Citroën C3 Picasso. Donato Coco, obecnie główny projektant w Ferrari, dla koncernu Citroën zaprojektował takie modele jak Xsara Picasso, C2, C3 i C4.
W 2004 roku zadebiutowała uterenowiona odmiana X-TR wyposażona w osłony z tworzywa sztucznego, zwiększony prześwit, oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wariant wycofano z oferty w 2006 roku.
W 2005 roku gama Citroënów C3 przeszła facelifting, który nieznacznie odbił się na wyglądzie samochodów. Poprawiono także ich osiągi, w przypadku Diesla dostępny jest nowy silnik w wersji PLUS, a w silniku benzynowym zmodyfikowano układ wydechowy.
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2003 model zajął 3. pozycję (za Renault Megane II i Mazdą 6)
Citroën C3 Pluriel
Wyposażenie
Wyposażenie wersji podstawowej obejmowało m.in:
- ABS
- poduszki powietrzne
- wspomaganie kierownicy
Silniki
Druga generacja
Citroën C3 II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku.
Druga generacja Citroëna C3 pojawiła się na polskim rynku w marcu 2010 roku. Elementem wyróżniającym ten model jest przednia panoramiczna szyba Visiodrive (Zenith) zachodząca przez dach aż do słupka B. W porównaniu z poprzednikiem samochód nieco urósł. Długość 394 cm (+ 8 cm), szerokość 171 cm (+ 5 cm). W gronie pojazdów segmentu B nie wyróżnia się rozmiarami (większe są Opel Corsa, Renault Clio czy Fiat Punto). Bagażnik ma pojemność 305 l, pakowanie mają ułatwiać liczne schowki
Visiodriv eIntrygująca przednia panoramiczna szyba Zenith zwiększająca pole widzenia pasażerów o 80 stopni do góry, w połączeniu z cienkimi słupkami ma dać wrażenie jazdy pod gołym niebem, zapewniając przy tym lepsze oświetlenie wnętrza. Podobne rozwiązanie zastosowano już w Citroenie C4Picasso. Wyposażenie
- ABS
- poduszki powietrzne (maksymalnie 6)
- wspomaganie kierownicy
- radio CD MP3
- gniazdo USB oraz wejście typu Jack (pozwalające na podłączenie iPoda)
- zestaw głośnomówiący Bluetooth
- nawigacja satelitarna i zestaw car audio o jakości HiFi
- rozpylacz zapachów (znany z C4)
- podgrzewane fotele przednie
- elektrycznie ustawiane i składane lusterka
- czujniki parkowania (w autach z nawigacją satelitarną od 2013 roku dostępna również opcjonalna kamera cofania)
- czujnik deszczu i zmierzchu
- lusterko fotochromatyczne
- oświetlenie kameralne
- system Hi-fi z subwooferem w bagażniku
- klimatyzowany schowek
Silniki
Trzecia generacja
Citroën C3 III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku.
Trzecia generacja modelu C3 została zaprezentowana w marcu 2016 roku na Geneva Motor Show. W przeciwieństwie do poprzedników miejski hatchback francuskiej marki reprezentuje dużo bardziej awangardową koncepcję nadwozia. Stylizacja trzeciego wcielenia C3 nawiązuje do najnowszego języka stylistycznego marki zapoczątkowanego przez takie modele, jak C4 Picassso drugiej generacji, czy C4 Cactus, który odznacza się trzema liniami przednich świateł - pierw wąski pasek diod do jazdy dziennej w technologii LED połączonych z logo marki, następnie reflektory, a na dole światła przeciwmgielne. Trzecia generacja C3 wyróżnia się także opcjami personalizacji wyglądu nadwozia - może ono otrzymać dwukolorowe malowanie, a także panele przeciwko uszkodzeniom airbump na dolnych częściach drzwi kierowcy i pasażera, również znane z modelu C4 Cactus. Miejski hatchback otrzymał inne proporcje, niż dotychczasowe dwa wcielenia - przy większym rozstawie osi jest wyraźnie dłuższy i szerszy przy zmniejszonej wysokości nadwozia.
Wnętrze C3 III utrzymano w minimalistycznej tonacji - główną rolę zgodnie z trendami odgrywa ekran dotykowy. Obok lusterka wstecznego opcjonalne jest możliwe zamówienie szerokokątnej kamery ConnectedCAM Citroën.
C3 trzeciej generacji trafiło na europejski rynek w połowie 2016 roku. Pokrewnym modelem opracowanym wspólnie z Oplem jest zaprezentowany jesienią 2017 roku miejski crossover C3 Aircross.
Komentarze
Prześlij komentarz