Mercedes Benz Vito
Mercedes-Benz Vito
Pierwsza generacja
Mercedes-Benz Vito I została zaprezentowana po raz pierwszy w 1996 roku. Osobowa wersja nosiła nazwę Klasa V.
Samochód otrzymał kod fabryczny W638. Pojazd został zbudowany w oparciu o płytę podłogową Volkswagena T4. W 1997 roku pod maskę pojazdu trafił silnik Volkswagena VR6 o mocy 174 KM. W 1999 roku auto przeszło facelifting. Zmieniono m.in. wnętrze oraz detale nadwozia (np. pomarańczowe kierunkowskazy zastąpiono białymi kloszami) i przede wszystkim wprowadzono nowoczesne jednostki CDI o mocy nawet 120 KM.
Model ten otrzymał tytuł Van of the Year 1996.
Wersje nadwoziowe
- furgon - 3 osobowa
Druga generacja
Mercedes-Benz Vito II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2003 roku. Osobowa wersja nosiła nazwę Viano.
Samochód otrzymał kod fabryczny W639. Gama silników została lekko zmieniona. W miejsce przedniego napędu pojawił się tylny, co poprawiło zwrotność. Poza unowocześnieniami, jak bogatsze wyposażenie i lepsze materiały wykończeniowe pojawiła się możliwość konfiguracji długości nadwozia. Dokonano podziału na wersję użytkowo-towarową, furgon towarowy, osobowy, mieszany także z wysokim dachem oraz na osobowo-luksusową pod nazwą Viano.
W 2010 roku auto przeszło facelifting. Zmieniono przednie i tylne światła, błotniki oraz przemodelowano zderzaki. Zmianie uległo także wnętrze oraz charakterystyka zawieszenia. Wprowadzono również nowe wersje silnikowe. W lipcu 2010 roku rozpoczęła się pilotażowa produkcja całkowicie elektrycznej wersji samochodu – Mercedes-Benz Vito E-Cell o zasięgu 130 km po jednym ładowaniu.
Model ten otrzymał tytuł Van of the Year 2005.
Trzecia generacja
Mercedes-Benz Vito III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2014 roku. Osobowa wersja ponownie nosi nazwę Klasa V.
W pierwszej kolejności zadebiutował wariant osobowy, który ujrzał światło dzienne 30 stycznia 2014 roku w Monachium. Samochód otrzymał kod fabryczny W447. Pojazd został zbudowany na płycie podłogowej poprzednika. Samochód został wyposażony w masywny wlot powietrza z opcjonalnymi reflektorami w technologii LED zachodzącymi na błotniki oraz wyraziste przetłoczenia na linii bocznej pojazdu. W stosunku do osobowej wersji auto wyróżnia się m.in. plastikowymi zderzakami bez lakieru. W przeciwieństwie do klasy V auto otrzymało skromniejszą deskę rozdzielczą. Klasa V standardowo przeznaczona jest do transportu sześciu osób, które podróżują w indywidualnych skórzanych fotelach. Opcjonalnie pojazd może być wyposażony w osiem miejsc. Tylną część pojazdu można wyposażyć zamiast osobnych foteli w 3-osobowe kanapy, bądź łóżko sypialne z szufladami na pościel. Klasa V w porównaniu z Vito posiada inny projekt deski rozdzielczej i użyte lepsze materiały wykończeniowe.
Od połowy 2015 roku Vito pierwszy raz jest oferowane także na rynku północnoamerykańskim, przewidziano jednak dla niego inną nazwę - Metris. Na rynku australijskim z kolei wersja osobowa modelu Vito oferowana jest pod oddzielną nazwą Valente.
Wersje wyposażeniowe (Vito)
- Furgon - służąca do transportu towarów
- Mixto - służąca do transportu do 6 osób oraz towarów (ścianka działowa na wysokości słupka C)
- Vito Tourer Base - podstawowa wersja osobowa do transportu do 9 osób
- Vito Tourer Pro - wersja osobowa do transportu do 9 osób z podwyższonym standardem wykończenia wnętrza
- Vito Tourer Select - wersja osobowa do transportu do 9 osób o wysokim standardzie wnętrza i bogatym wyposażeniu seryjnym.
- Vito Marco Polo Activity - wersja kempingowa wyposażona m.in. w składany stolik, łóżko dla trzech osób i dodatkową sekcję na dachu z piankowym materacem dla dwóch osób Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. przednie i tylne hamulce tarczowe, system ESP oraz w zależności od wersji do ośmiu poduszek powietrznych, układ korygujący tor jazdy w obliczu bocznego wiatru (Crosswind Assist), układ monitorujący zmęczenie kierowcy (Attention Assist). Opcjonalnie auto wyposażyć można m.in. w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, system monitorowania pasa ruchu i martwego pola, asystenta parkowania oraz kamerę cofania z funkcją zbliżenia na hak holowniczy
Lifting
Na początku 2019 roku Mercedes pokazał odnowioną Klasę V (typoszereg W447). Z zewnątrz lifting ograniczył się do kosmetyki: subtelnie zmieniono wygląd zderzaków, osłony chłodnicy oraz gamę dostępnych lakierów i obręczy. W kabinie uwagę zwracają przeprojektowane otwory wentylacyjne, nowe zegary i systemy audio MBUX, poszerzony zakres konfiguracji kolorystycznych skórzanej tapicerki, a także luksusowe dodatki, jak np. tylne fotele z funkcją masażu, wentylacji i pełnego rozkładania.
Nowości są także pod maską: w ofercie pojawia się topowy wariant V 300 d z 2-litrowym dieslem biturbo o mocy 239 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego (chwilowo, podczas przyspieszania, nawet 530 Nm). Jednostkę połączono z 9-biegowym automatem – teraz zmodyfikowanym pod kątem wyższej kultury pracy napędu i ograniczenia zużycia paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 221 km/.h. Takiej wersji brakowało – dotychczas najmocniejsza wysokoprężna klasa V dysponowała dieslem o mocy 190 KM. Przy okazji trzeba zaznaczyć, że obie wersje dostępne po liftingu (V 300 d o mocy 239 KM oraz V 250 d o mocy 190 KM) korzystają z nowej jednostki wysokoprężnej OM 654 o pojemności 2 l, która w 2016 r. zadebiutowała w klasie E. Wcześniejsza odmiana V 250 d korzystała z nieco wysłużonego motoru OM 651 o pojemności 2,1 l (2143 ccm).
Wersje wyposażeniowe (Klasa V)
- Classic – wersja podstawowa
- Avantgarde – wersja o podwyższonym standardzie wyposażenia standardowego, posiadająca m.in. światła LED, drzwi z obu stron, felgi aluminiowe 17-calowe alufelgi i skórzaną tapicerkę.
- Exclusive – wersja z bogatym wyposażeniem, zawierającym m.in. podłokietnik z lodówką, szklany dach czy 6 ogrzewanych i wentylowanych foteli oraz 19-calowymi alufelgami. Wersja Exclusive dostępna jest tylko w wersji długiej pojazdu.
Pojazd opcjonalnie wyposażyć można w system wentylacji foteli z odwróconym ciągiem, system wstępnej ochrony Pre-Safe, klimatyzację automatyczną z trzema trybami pracy oraz funkcją wstępnego schładzania wnętrza z kluczyka, aktywny tempomat Distronic Plus, układy monitorujące martwe pole i pas ruchu (Blind Spot Assist), kamerę 360 st. oraz asystenta parkowania (Active Parking Assist), który samodzielnie wjeżdża i wyjeżdża z miejsca parkingowego (kierowcy pozostaje tylko wciskanie gazu i hamulca lub – w autach z automatyczną skrzynią – samego gazu).
Po raz pierwszy w segmencie nabywcy mogą też zamówić w pełni LED-owe przednie reflektory, współpracujące ze światłami drogowymi o zmiennym zasięgu, aktywne zawieszenie o zmiennym tłumieniu, drugie drzwi przesuwane, okna laminowane, alufelgi, skórzaną tapicerkę, 8,4-calowy system nawigacji satelitarnej, radarowy system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem hamowania Brake Assist oraz Traffic Sign Assist z funkcją ostrzegania przed jazdą pod prąd.
Komentarze
Prześlij komentarz