Mercedes Benz klasy A

 

Mercedes-Benz klasy A

Mercedes-Benz klasy A – samochód osobowy klasy aut miejskich, a następnie klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Mercedes-Benz od 1997 roku. Od 2018 roku produkowana jest czwarta generacja pojazdu. 

Pierwsza generacja

Mercedes-Benz klasy A I o kodzie fabrycznym W168 produkowany był w latach 1997–2005.

Jest to pierwszy przednionapędowy samochód osobowy marki Mercedes-Benz. Jedną z innowacji wprowadzonych w tym modelu był system absorpcji siły zderzenia czołowego zwany „Sandwich”. Podczas czołowej kolizji silnik wraz ze skrzynią wślizgiwał się pod podłogę, zamiast wdzierać się do wnętrza auta przez ścianę grodziową.

Klasa A zyskała złą sławę w związku z przeprowadzonym przez szwedzkich dziennikarzy tak zwanym testem łosia. Podczas próby, dnia 21 października 1997 roku, auto przewróciło się na bok. Mercedes początkowo zbagatelizował problem, ale później (11 listopada 1997 roku) podjął decyzję i wycofał wszystkie sprzedane do tego czasu egzemplarze (2600 aut) oraz zawiesił sprzedaż nowych, aż do czasu rozwiązania problemu. Aby wyeliminować ten problem, zastosowano (po raz pierwszy w tym segmencie aut) standardowo system stabilizacji toru jazdy http://ESP oraz zmodyfikowano zawieszenie. Produkcję wznowiono 26 lutego 1998 roku.Konstrukcja auta pozwoliła na wygospodarowanie dużej ilości miejsca dla pasażerów oraz sporego bagażnika o pojemności 390 l, przy zachowaniu niewielkiej długości. W 2001 roku wprowadzono do sprzedaży wydłużoną wersję klasy A o nazwie „Long”. Wersja „Long” oznaczona została symbolem fabrycznym V168.

Klasa A wyposażana była w benzynowe silniki o pojemności 1.4, 1.6, 1.9 oraz 2.1 w wersji Evolution, a także diesle z systemem Common rail o pojemności 1.7 l Prędkość maksymalna wersji 168.031(W168 krótka) z silnikiem 1397 cm³ wynosi 170 (167) km/h.  

Druga generacja

Mercedes-Benz klasy A II o kodzie fabrycznym W169 produkowany był w latach 2004–2012.

Auto reprezentuje tę samą koncepcję nadwozia co poprzednik, jest jednak trochę większe. Pojemność bagażnika została zwiększona do 435 l. W nowej klasie A zastosowano silniki benzynowe o pojemności 1.5, 1.7 i 2.0 l (również w wersji turbodoładowanej) oraz diesle z systemem Common rail o pojemności 2.0 l i różnych wariantach mocy.

Na wiosnę 2008 roku klasa A przeszła facelifting. Zmieniono m.in. przedni i tylny zderzak, wstawiono nową atrapę chłodnicy, przemodelowano światła i kierunkowskazy oraz wzbogacono standardowe wyposażenie o system Park Assist. Od roku 2009 modele A 160 oraz A 180 ze skrzyniami manualnymi oferowane są w ekologicznych wersjach Blue Efficiency posiadających system Start&Stop wyłączający silnik podczas postoju, oraz szereg innowacyjnych systemów mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. 


Trzecia generacja

Mercedes-Benz klasy A III o kodzie fabrycznym W176 został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku.

Producent przy okazji tego wcielenia zdefiniował Klasę A na nowo – samochód przyjął formę klasycznego hatchbacka segmentu C. Auto poprzedził koncept o nazwie Concept A-Class.

Formalnym poprzednikiem trzeciej generacji, z racji nowej formy, bardziej jest dotychczasowy kompaktowy hatchback – CLC, aniżeli poprzednik o zupełnie innej formie. Pojazd ze względu na zmianę segmentu został wydłużony oraz obniżony. Stylistycznie nawiązuje do aut takich marek jak Audi czy BMW. Samochód otrzymał nową konstrukcję przedniego napędu MFA (niem. Mercedes-Frontantriebs-Architektur)]. Otrzymał mocne przetłoczenia na drzwiach, dynamiczny przód, który wyraźnie zwęża się w przebiegu do świateł oraz ścięty tył. Za dopłatą auto wyposażyć można w napęd na cztery koła 4MATIC oraz kilka wersji zawieszenia, w tym zawieszenie sportowe.

W 2013 roku zaprezentowano wersję sedan i http://kombi pojazdu o nazwie CLA] oraz wersję crossover o nazwie http://GLA.

W połowie 2015 roku samochód został poddany liftingowi. Zmiany stylistyczne nadwozia, jak również wnętrza są jednak minimalne. Jednocześnie modernizacji poddano jednostki napędowe. 


Czwarta generacja

Mercedes-Benz Klasy A IV o fabrycznym kodzie W177 został zaprezentowany w 2018 roku na Geneva Motor Show.

Jego design jest oparty na nowym wzornictwie Mercedesa- „predator’s face”, który został zastosowany w nowym CLS. Wraz z hatchbackiem, linię modelową uzupełnił także przedstawiony w kwietniu 2018 roku 4-drzwiowy sedan. W aucie zastosowano technologię znaną z aut wyższych klas, zwłaszcza jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, a także wygody. W środku (w opcji) umieszczone są dwa 10-calowe ekrany, w podobnej konfiguracji jak w Klasie E oraz Klasie S, nagłośnienie Burmester, czy wentylowane fotele.  

Mercedes-AMG A35W 2018 roku wszedł do sprzedaży w Polsce Mercedes-AMG A35. Wyposażono go w czterocylindrowy turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 306 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Standardowo A35 posiada także napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC oraz siedmiostopniową dwu sprzęgłową automatyczną skrzynię biegów. Mercedes A35 ma dodatkowo wzmacniane podwozie oraz karoserię, aby poprawić sztywność nadwozia. Z zewnątrz samochód charakteryzuje się dodatkami, które nadają mu sportowego wyglądu, a także emblematami AMG. Felgi aluminiowe również sygnowane są logiem AMG. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, które zmieniają charakterystykę samochodu: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i IndywidualMercedes-AMG A 45 W 2019 roku do gamy Klasy A w wersji AMG dołączyły topowe wariaty z serii 45: A 45 oraz A 45 S. Oba korzystają z 2-litrowego silnika turbo (odpowiednio, 387 oraz 421 KM), 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej AMG SPEEDSHIFT DCT-8G oraz aktywnego napędu na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Słabsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i rozpędza się do maksymalnej prędkości 250 km/h (opcjonalnie: 270 km/h), a mocniejsza na sprint do 100 km/h potrzebuje zaledwie 3,9 s i może pędzić z prędkością do 270 km/h.  























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reksio

Zima 2023

Sierpień 2023r