Ford Escort
Pierwsza generacja
Ford Escort I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1967 roku.
W 1967 roku europejski oddział Forda przedstawił nowy model kompaktowy, który zastąpił popularną linię modelową Anglia, a także produkowaną wcześniej rodzinę niewielkich kombi Squire.
Pierwsza generacja Forda Escorta została utrzymana w nowym kierunku stylistycznym marki, charakteryzując się obłymi liniami nadwozia i wyraźnymi przetłoczeniami na panelach bocznych. Z przodu pojawiły się duże okrągłe reflektory z łączacą je wąską atrapą chłodnicy, z kolei pas tylny zdobiły niewielkie prostokątne lampy i chromowana obwódka nadwozia.
Samochód oferowany był w szerokiej gamie wersji nadwoziowych. Poza sedanem dostępnym z jedną lub dwiema parami drzwi, ofertę poszerzyła także dostępna w dwóch wariantach liczby drzwi wersja http://kombi. Ponadto, na bazie Escorta powstał też samochód dostawczy - Escort Van.
Ford Escort I był samochodem o światowym zasięgu. Poza rynkiem Europy Zachodniej, oferowano i produkowano go także w Republice Południowej Afryki, Australii i Nowej Zelandii, a także w wielu krajach Azji, z produkcją w Izraelu i na Tajwanie.
Druga generacja
Ford Escort II zaprezentowany zosta
ł po raz pierwszy w 1974 roku.
Druga generacja Escorta w obszerny sposób odświeżyła i zmodernizowała koncepcję znaną z poprzedniego modelu. Podobnie jak przedstawiony w podobnym czasie Ford Capri, samochód zyskał bardziej zwarte proporcje nadwozia, z mniejszą ilością przetłoczeń. Głównym ozdobnikiem linii bocznej stała się podłużna czarna listwa, z kolei z tyłu pojawiły się większe niż poprzednio prostokątne lampy.
Z przodu pojawiła się większa, prostokątna atrapa chłodnicy, która tym razem obejmowała mniejsze, okrągłe reflektory. W zależności od wariantu wyposażeniowego, Escort II oferowany był z jedną lub dwiema parami reflektorów. Druga konfiguracja była spotykana w bogatszych i bardziej sportowych wersjach: Sport, RS Mexico i RS 2000.
Ford Escort II był drugim i ostatnim wcieleniem modelu, które oferowano w Australii i Nowej Zelandii. W 1980 roku zastąpił je tam nowy, lokalny model Laser.
Trzecia generacja
Ford Escort III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1980 roku.
Trzecia generacja kompaktowego modelu Forda została tym razem opracowana jako model z myślą wyłącznie o rynku europejskim, jako zupełnie nowa konstrukcja. Pojazd powstał na nowej, wydłużonej platformie, przez co stał się wyraźnie dłuższy, a także obszerniejszy w środku. Samochód uzyskał bardziej kanciasty kształt nadwozia, z wyraźnie zaznaczonymi trzema bryłami nadwozia. Z przodu pojawiły się duże, dwuczęściowe klosze reflektorów, z kolei tył dominowały większe, prostokątne lampy. Po raz pierwszy w Escorcie zastosowano napęd na przednią oś. Nowością było także nadwozie typu liftback trzy lub pięciodrzwiowe, oferujące łatwiejszy dostęp do przedziału bagażowego. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1981 samochód zajął 1. pozycję.
W październiku 1980 po raz pierwszy zaprezentowano wersję XR3 z silnikiem 1.6 l gaźnikowym o mocy 96 KM a następnie we wrześniu na salonie w Paryżu 1982 XR3i z silnikiem 1.6 l na wtrysku Bosch-a (K-Jetronic) o mocy 105KM. We wrześniu 1981 roku zaprezentowano 2-drzwiowy kabriolet. Wyczynowa wersja RS 1600 i ukazała się światu na Frankfurckim salonie we wrześniu 1981 i miała moc 115 KM. Ofertę nadwoziową pod koniec 1982 roku uzupełniła także odmiana kombi. http://Wersja dostawcza tym razem oferowana była pod nazwą Escort Van tylko w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Na pozostałych rynkach europejskich stosowano odtąd nową nazwę Ford Express
Orion W sierpniu 1983 roku ofertę nadwoziową kompaktowego modelu Forda w Europie uzupełniła także wersja sedan, która tym razem otrzymała inną nazwę Ford Orion, będąc odtąd firmowaną jako odrębna linia modelowa. Kształt nadwozia, na czele z lampami, nawiązywał do większego modelu Cortina.
Czwarta generacja
Ford Escort IV została zaprezentowana po raz pierwszy w 1986 roku.
Opracowując czwartą generację europejskiego Forda Escorta, producent zdecydował się gruntownie zmodernizować poprzednika, poddając go de facto jedynie obszernej restylizacji. Przyniosła ona bardziej aerodynamiczne proporcje i łagodniejsze linie. Z przodu pojawiła się znaznie mniejsza atrapa chłodnicy z logo umieszczonym tym razem na masce, a także przemodelowany kształt reflektorów. Tylną część nadwozia zdobiły tym razem lampy o gładszej strukturze, a na nadwoziu po raz pierwszy zamontowano większe, plastikowe zderzaki.
Zmiany wizualne w mniejszym stopniu objęły wersje nadwoziowe kombi oraz kabriolet, w których tylna część nadwozia zachowała taki sam wygląd, co w przypadku poprzedniej, trzeciej generacji, będącej modelem przed restylizacją. Podobnie jak poprzednio, wersja dostawcza nosiła na większości rynków Europy nazwę 'Express.
Pod kątem technicznym, pod maską pojawiła się nowa jednostka napędowa o pojemności 1.4 l. W 1989 roku w aucie zamontowano nowy silnik Diesla o pojemności 1.8 l. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic. Najmocniejsza wersja RS Turbo z silnikiem o mocy 132 KM (często legitymująca się mocą 145-150 KM) sterowana była systemem wtrysku KE-Jetronic
Orion
Piąta generacja
Ford Escort V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1990 roku.
Opracowując piątą generację Escorta, europejski oddział Forda zbudował kompaktowy model według zupełnie nowej koncepcji. Samochód powstał na nowej platformie, zyskując nowocześniejsze, bardziej zaokrąglone proporcje z łagodniejszymi kantami. Z przodu pojawiły się większe, bardziej podłużne reflektory w stylu większego modelu Sierra, z kolei z tyłu pojawiły się mniejsze, prostokątne lampy. Panele boczne zdobiły tym razem wyraźniej zaznaczone, biegnące przez całą długość nadwozia przetłoczenia.
Duże zmiany wizualne, poza kabrioletem, przeszła wersja kombi. Zyskała ona charakterystycznie obły, zaokrąglony dach, a także podłużne tylne lampy i dużą, znacznie przestronniejszą przestrzeń nadwoziową .
Orion
Szósta generacja
Ford Escort VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.
Szósta i zarazem ostatnia odsłona europejskiego Forda Escorta, podobnie jak czwarta generacja wobec poprzednika, była jedynie nieznacznie zmodernizowanym modelem piątej generacji. W ramach obszernego face liftingu zmienił się praktycznie jedynie wygląd przedniego pasa, gdzie pojawiły się mniejsze, zaokrąglone u wewnętrznych krawędzi reflektory, a także charakterystyczna, owalna atrapa chłodnicy Ponadto, producent zdecydował się wprowadzić nowy projekt deski rozdzielczej. W 1996 w wyposażeniu standardowym znalazła się poduszka kierowcy oraz wspomaganie kierownicy
Gama nadwoziowa była równie obszerna, co w przypadku poprzednika w ostatnich latach produkcji, i składała się z 3 i 5-drzwiowego liftbacka, 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego kombi oraz 2-drzwiowego kabrioletu. Ponadto, na rynku Wielkiej Brytanii i Irlandii ofertę uzuepełnił także dostawczy furgon o nazwie Escort Van, który na pozostałych rynkach europejskich nosił nazwę Ford Express i produkowany był do 2002 roku
Komentarze
Prześlij komentarz