Ciężarówka DAF
Historia
1 kwietnia 1928 roku Huub van Doorne założył Commanditaire Vennootschap Huub van Doorne’s Machinefabriek. Współtwórcą tego warsztatu, był Huenges – dyrektor browaru. Huub van Doorne parę razy naprawiał jego samochód, a on był tak zachwycony jakością usług, że zaproponował że pożyczy mu pieniądze, aby mógł otworzyć warsztat. W 1932 oprócz Huuba, przedsiębiorstwo prowadził także Wim van Doorne. Nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka przyczep Van Doorne’a) – stąd skrót DAF. W roku 1936 Huenges opuścił spółkę, a w 1938 roku przedsiębiorstwo rozpoczęło próbną produkcję ciężarówek dla wojska. Po II wojnie światowej luksusowe samochody oraz ciężarówki były rzadkością, co było wielką szansą dla DAF-a. W 1949 roku ruszyła produkcja przyczep, samochodów ciężarowych oraz autobusów. W 1954 roku Huub van Doorne obserwując pracujące w fabryce maszyny, wpadł na pomysł użycia przekładni pasowej w konstrukcji samochodów. W lutym następnego roku DAF miał już pierwsze projekty samochodów z zastosowaniem napędu pasowego. Huub myślał nad dwucylindrowym silnikiem o pojemności 250 cm³ umieszczonym z tyłu pojazdu, tak aby bezpośrednio przez pas napędzał tylną oś, jednak w praktyce pomysł ten był trudny do wykonania. Kolejnym pomysłem był trzyosobowy samochód z takim samym silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym tylne koła poprzez przekładnię pasową. Projekt ten został nazwany 355 – podobał się Huubowi, jednak Wim uważał, że samochód będzie za mały. Zdecydowali się zbudować czteroosobowy pojazd – 455. W międzyczasie ciągle rozwijano technologię Variomatic (bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów). Próbna wersja Variomatic została użyta w samochodzie Lloyd LP400. Wyprodukowano dwa samochody przeznaczone do testów. 9 września 1956 pierwszy samochód był gotowy. W 1957 roku wyprodukowano serię próbnych samochodów, a DAF r
Lata 1958-1987
W lutym 1958 roku oficjalnie zaprezentowano pierwszy samochód gotowy do sprzedaży – reakcja była zaskakująca – zamówiono 4000 sztuk, a 23 marca dwa pierwsze auta zjechały z linii produkcyjnej. Z powodu niskiej opłacalności produkcji koncern sprzedał dział zajmujący się produkcją aut osobowych szwedzkiemu przedsiębiorstwu Volvo. Szwedzi wraz z fabryką przejęli również bardzo nowoczesny, prawie ukończony projekt późniejszego bestsellera – modelu 343/345. Od 1976 roku pod marką DAF wytwarzano już tylko pojazdy użytkowe. Model 66 po drobnych modernizacjach stał się Volvo 66, ten sam los nie ominął również właśnie zaprezentowanego 343/345. W późniejszych latach w dawnej fabryce DAF-a Szwedzi produkowali takie modele jak Volvo 340/360 (zmodyfikowane 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 roku do spółki z Mitsubishi (Carisma) Volvo S40 pierwszej generacji. Z powodu cięcia kosztów przeprowadzonych na początku XXI wieku przez Forda (właściciela Volvo) produkcja S40 w Holandii zostaje zakończona, kontynuuje się tam natomiast wytwarzanie Mitsubishi Carismy. Obecnie fabryka ta w pełni należy do Mitsubishi.ozpoczął produkcję własnych silników.
Lata 1987-obecnie
W 1987 roku przedsiębiorstwo DAF połączyło się z Leyland Trucks (część MG Rover Group). Od tego roku jest również notowana na holenderskiej giełdzie jako DAF NV. Nowe przedsiębiorstwo, sprzedawało swoje samochody pod nazwą Leyland DAF w Wielkiej Brytanii, a wszędzie indziej pod nazwą DAF. W roku 1988 dwie ciężarówki wzięły udział w Rajdzie Dakar. Kees Van Loevestijn, kierowca jednej z nich, zginął w wypadku, w którym oprócz niego zginęły dwie osoby. DAF wycofał się z rajdu. W 1993 roku spółka DAF NV ogłosiła upadłość, w wyniku czego, poprzez wykup menedżerski, powstały trzy przedsiębiorstwa: LDV Limited – producent vanów z siedzibą w Birmingham, Leyland Trucks z siedzibą w Leyland, oraz DAF Trucks. 15 listopada 1996 roku grupa PACCAR wykupiła DAF Trucks. Od tego roku DAF brał udział w European Truck Racing. Pierwsze dwa lata nie były udane, jednak w 1999 roku prawie wygrali. Przedsiębiorstwo wycofało się z wyścigów, głównie z powodu dużych kosztów z tym związanych.
DAF 2600
DAF YA328
DAF 2700
DAF CF 85
DAF LF
DAF LF
DAF XF
Komentarze
Prześlij komentarz