Łada

 

Łada (marka samochodów)

Łada (Lada, ros. Лада) – marka samochodów osobowych produkowanych przez rosyjski koncern AwtoWAZ (ros. АвтоВАЗ). W latach 1970–2004 samochody sprzedawane były na rynek wewnętrzny pod oznaczeniem fabrycznym WAZ i marką Żyguli (ros. Жигули) lub Sputnik (w przypadku modeli linii Samara). Od 1971 r. na eksport i od 2004 r. w Rosji pojazdy te są oferowane pod marką Lada (polską transkrypcją rosyjskiej nazwy Лада jest Łada, natomiast oficjalnie przez producenta stosowana jest międzynarodowa latynizacja Lada). 

Historia i opis marki

Na podstawie podpisanej w maju 1966 roku umowy (licencja Fiata 124) w kwietniu 1970 roku ruszyła produkcja samochodu WAZ 2101 Żyguli. Ten model produkowano aż do 1988 roku (kombi w latach 1971–1986 pod nazwą WAZ 2102). W toku rozwoju konstrukcji WAZ 2101 powstały modele: WAZ 2103WAZ 2104 (kombi), WAZ 2105WAZ 2106 i WAZ 2107, nazywane na rynek wewnętrzny Żyguli, a na eksport Lada (Łada).

Oprócz linii Żyguli, wytwarzano następnie: mały terenowy model Łada Niva z 1977 roku, popularny samochód osobowy klasy kompakt Łada Samara z 1984 roku, WAZ 2110 (w Polsce znany jako Łada 110) z 1996 r. i Nadieżda z 1997 roku. Na salonie moskiewskim w 2002 roku został zaprezentowany m.in. model 2151 Classic (kombi). Najnowszym modelem marki jest Łada Vesta.

Spółki Lada.BrontoRosLada (od 1998 roku ze współudziałem Grupy „SOK” i AwtoWAZu), Super Auto tworzą koncern AwtoWAZ (АвтоВАЗ), który w roku 2004 wyprodukował 818 031 samochodów osobowych pod markami Lada i SeAZ. Auta te produkowane są poza Rosją obecnie w 5 krajach: na Ukrainie, w EkwadorzeEgipcieKazachstanie i Urugwaju (w latach 2003–2004).WAZ 2101 


2101 Łada 
2105 Łada

Niwa Łada
2109 Łada Samara

Oka Łada

110 Łada

Revolution Łada

2120 Łada
Kalina Łada

2170 Priora Łada
Granda Łada
Vesta Łada


























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jelcz 442, 32

FSO POLONEZ 1986 –

Zima 2024r